Näst sista från New York

Med tanke på Borats urusla kondition blev det sista inlägget inte publicerat i New York utan hemma istället. Vi landade hemma natten till söndag efter  en minst sagt dramatisk dag i Paris. Eftersom vi hade en stund över i Paris över lördagen hann vi med en ”härlig” promenad i regn, ett glas rött och en bit mat. Även min första macarone fick slinka ner, även om den inte fick den uppmärksamhet som den borde beroende på en urvidrig händelse. Nåväl, givetvis ska ni nu få höra det sista från vår resa. Förbered er för ett långt inlägg.

Hockey i Madison Square Garden
Ett ord som sammanfattar kvällen: Wow! Arean, hockeyn, allt runt I kring och Henke – som sagt: wow! Massor med folk som hejade på kung Henke, kändisspan (Peter Siepen), footlong hot dog och grym stämning! Tyvärr förlorade Rangers matchen mot Colorado men men, man kan inte få allt.

Shopping
Vi började tisdagsmorgonen med en promenad längs 5th Avenue parallellt med Madison Avenue. Vi spanande in alla designaffärer och alla de flådiga bostadskvarteren med portvakter som finns i Upper East. Sen barkade det loss med shopping, både jag och Pontus kom tillbaka med ett antal påsar var. Trötta i fötterna drog vi hemåt och avslutade kvällen på stans bästa hamburgerbar, Shake Schack, där de inledde med ” What´s shaking?” istället för ”Hi”.

Chinatown, SoHo, Little Italy
Onsdagen blev en riktigt mysig dag där vi strosade omkring i bland annat Soho, Little Italy och Chinatown. Soho var mysigt och hade bra affärer, Little Italy var inget märkvärdigt alls och Chinatown var fantastiskt. Från en gata till en annan var det plötsligt fullt av kineser (surprise), affärer fulla med krimskrams, fiskmarknader och marknadsstånd med färska frukter och fejkväskor. Vi käkade en urgod lunch på en pytteliten och knökfull restaurang där vi såg kocken tilllaga nudlarna från scratch.

Century 21 och Magnolia Bakery
Dagen fortsatte med ett besök på Century 21, en outlet belägen vid Ground Zero. Det var dock ingen större hit, utan det var mest stökigt, trångt och kaosartat. Vi fortsatte istället vidare mot Magnolia Bakery, ett cupcakebageri som främst blev känt i och med Sex and the City. Det var ett helt ljuvligt litet bageri i lantlig stil med massor av fina cupcakes av andra kakor. Vi köpte med oss och avnjöt de goda bakverken på en liten trappa i närheten och efter en stunds kartkoll insåg vi att vi befann oss väldigt nära en annan trappa, betydligt mer känd, nämligen Carries trappa (återigen Sex and the City).

Jazzklubb
På kvällen svirade vi om och begav oss till samma kvarter för att gå på en av stans mest kända jazzklubb, där vi avnjöt gott vin och live-jazzband. Efter denna upplevelse fick jag äntligen ropa in en taxi för att ta oss till Apple Store där Pontus inhandlade en Ipad.

Bryant Park och bio
På torsdagsmorgonen unnade vi oss en sovmorgon och innan vi fortsatte vidare för att utforska staden. Vi käkade den mysigaste sopplunchen i Bryant Park och fortsatte med ett besök i skyhöga Empire State Building. På kvällen var vi på världspremiär av Hereafter. Kombinationen av att bion började 00.01 och sköna fåtöljer som man kunde fälla bakåt gjorde att vi slumrade till så tyvärr kan vi inte ge någon vidare recension.

Sista dagen

Sista dagen startade vi med en löparrunda i soliga Central Park och fortsatte med en riktigt amerikansk frukost med ”fluffy pancakes”.  Dagen bjöd också på shopping på varuhuset Macy´s, ännu mera Broadway-stros och en ny lunch i Chinatown innan vi fick stressa iväg för att hinna till flygplatsen i tid. Ordspråket ”Tiden går fort när man har roligt” stämmer verkligen. Vi har haft en underbar resa och New York är helt klart en jättehäftig stad som verkligen är värt ett besök.

Tack alla ni som följt oss via bloggen och tack för alla fina kommentarer! Stor kram!

Brist på uppdatering

Beror till stor del på vår urusla internetuppkoppling! Pontus tror att Borat sitter nere i källaren och trampar på en träningscykel för att hålla nätet uppe. I så fall har Borat varit väldigt trött på sistone! :( Vi uppdaterar under morgondagen (varning för monsterinlägg)! Nu vankas världspremiär av "Hereafter".

Catching up

Vi började söndagen med att ta oss ut till Harlem (jaja Agneta, vi vet) för att leta kyrka. Enligt rekommendationer i guideböcker skulle det vara en upplevelse att se dessa gospelkörer sjunga på sina gudstjänster på söndagar. Det var verkligen något utöver det vanliga att se dessa härliga kvinnor gunga, sjunga och verkligen showa. Det var också häftigt att se att kyrkan har så stor roll där, varje kvarter hade så gott som en egen kyrka och det var massor med finklädda människor utanför varje.

Vi fortsatte ner mot stan för att hyra cyklar. Vi cyklade längs med Upper West för att sedan ta oss in till Central Park och med tanke på att det rent vädermässigt var en sommardag och dessutom en söndag var parken fullproppad med människor. Vi cyklade runt och la oss sedan mitt i, på "The Great Lawn" och bara chillade en timme.

Kvällen avslutades med ett besök på ett äkta Steakhouse, fortsatte till Apple Store och till sist Rockefeller Center. Det sistnämnda är ett 74 våningar högt hus så vi åkte upp och såg New York by night. Otroligt häftig känsla att se staden från ovan och dessutom på kvällen när allt är upptänt.

Måndagen bjöd på Lower Manhattan där vi började med museét Bodies Exhibition, där vi mer eller mindre fick en biologilektion. Alla kroppsdelar, muskler, nerver, foster med mera är tagna från riktiga människor men det var verkligen intressant att se. Givetvis strosade vi också längs Wall Street innan vi tog färjan över till Staten Island för att se Frihetsgudinnan från närmre håll.

Dagens höjdpunkt var i alla fall hockeymatchen på Madison Square Garden, det rapporterar vi om i nästa inlägg!

Första dagen i storstan

Här kommer första uppdateringen från andra sidan Atlanten. Flygresan gick bra, trots sardinburksvarning. Väl framme tog vi en taxi (utan Jamaica-chaffis) till Manhattan, värt varenda krona så att vi istället för att oroa oss var vi och all vår packning skulle ta vägen - hellre kunde njuta av det vi fick se på vägen.

Hotellet blev först en riktig chock, fruktansvärt skabbigt och trångt. Efter en stunds dividerande kom vi ändå på att vi inte är i New York för hotellets skull, utan för att vi enbart skall sova på hotellet och då kändes det mycket bättre. Såhär efter ett dygn i rummet (och helt utvilade) känns det helt ok, sängen är fräsch och receptionisten som ser ut som Borat är jättetrevlig.

Det bästa var imorse när vi frågade om en safety box till våra värdesaker. Alla som bott på hotell vet att safety-boxen brukar finnas monterad i garderoben men så var inte fallet här, här skulle boxen "komma upp på rummet". Det knackade senare på dörren och utanför står Greg - med ett skåp från ett omklädningsrum, ett fullskaligt omklädningsskåp! Så fort Greg lämnat rummet brister jag och vi skrattar hysteriskt. En sån syn, det var en utmaning att ens få in skåpet i vårt pyttelilla rum.

Idag har vi strosat omkring hela dagen, helt underbart! Vi startade med att promenera ett par kvarter från vårt hotell, vi bor väldigt mitt i så det är ett stort plus, bara två kvarter från Times Square. Vi fortsatte mot Brooklyn med metron där vi såg Manhattan från "the other side" plus hela Brooklyn centrum.

Efter att vi promenerat tillbaka till Manhattan via magnifika Brooklyn Bridge (och efter en kaffe på Starbucks) hamnade vi av en slump vid Ground Zero. Där omkring håller de nu på att bygga upp tre nya torn, vi såg hur det skall bli på en skiss inne på Memorial Center. Jag fick ett helt annat perspektiv på det tragiska när jag såg det i verkligheten, riktigt obehagligt och ledsamt.

Eftermiddagen spenderades mer eller mindre på Times Square, otroligt häftigt. Vi besökte en superstor Toy´s R Us med ett pariserhjul i mitten. Imponerande. Även Forever 21 fick sig ett besök, en rätt liten affär med "bara" 4 våningar. Trots att vi planerat att shoppingen får vänta till senare, kunde vi inte motstå frestelsen att gå in i vissa butiker och givetvis komma ut med påsar i händerna. Surprise :) Efter en liten shoppingstund drog vi till Planet Hollywood för att käka middag.

Dagen har varit underbar men nu är vi trötta! Dags att krypa ner i vårt lilla skyffe och sova gott inför morgondagens äventyr. Skriver mer imorgon, godnatt! :)

Off we go

Och så har vår långa strapats mot stadernas stad börjat! Fyra timmars väntan i Frankfurt (Europas största flygplats faktiskt) spenderas med tysk korv, korsord och surfande. Terminal 1 som vi hamnade på har inte det största utbudet av affärer och caféer som t ex 2:an men shopping lär vi ju få nog av ändå framöver...

Utanför fönstret är det full aktivitet och små miniplan varvas men riktiga monster som verkligen får en att fundera hur i hela **** dom där kan lyfta.

17.00 styr vi kosan mot JFK och landar där strax innan 20.00 lokal tid. Vi har precis bestämt oss för att kosta på oss en taxiresa in till Manhattan för kunna se så mycket som möjligt, dessutom hoppas Helena vi får en sån där Jamaican med jättefrilla som man alltid ser i filmerna och som aldrig slutar prata till chaufför.

Så, off we go!

Gästblogg från P

Då var det dags. P gör debut som bloggare och passar på att utnyttja den stadiga läsarkrets som finns till denna blogg (9st). Skämt å sido så tänkte vi alltså att istället för en klassisk resedagbok så får denna blogg bli vår resedagbok kommande vecka.

Systemkameran är laddad och objektiven nedpackade så ni kan se fram emot en och annan fräck NY-bild tillsammans med inläggen framöver (som t ex denna bild nedan som troligtvis är världens mest fotograferade motiv).

Har ni några tips på saker man inte får missa i NY så är det fritt fram att utnyttja kommentarsfältet till detta. Även om listan på saker att göra redan är ganska lång så är vi alltid intresserade av nya platser eller upplevelser.

Fredag förmiddag flyr vi morgonfrosten och mörkare dagar och tar sikte mot en riktigt härlig höstvecka i New York. På återseende inom kort!

/P

Tisdagsmys med tjejerna

Just hemkommen från en härlig kväll med tjejerna innehållandes massa snicksnackandes och kladdkaka. Det blev en massa girltalk om allt mellan himmel och jord, det gäller ju att ju att passa på eftersom vi inte kommer ses på två veckor. Tack för en mysig kväll tjejer! Nu ska jag gå och pussa på Sigge innan jag kryper ner för natten.

Bästaste Alex oxh Malin

Snyggaste bloggen?

Vad tycker ni om min nya blogg? Jag är fullkomligt helnöjd! Det är min älskling som surprisat och designat den åt mig (om ni mot all förmodan fortfarande ser den rosa bakgrunden, tryck F5 så kommer det nya upp). Den nya looken känns verkligen som "jag" och jag tycker verkligen om den. Nu blir det mycket roligare att publicera nya inlägg! Nej, nu är det verkligen dags att sova, klockan är på tok för mycket med tanke på att jag ska upp tidigt imorgon. Godnatt godnatt!

Söndagsfix

Idag står fixeri på listan. Bland annat har jag hämtat upp våra resväskor, plockat fram hockeybiljetterna till Madison Square Garden och pass, samtidigt som jag plockar undan grejer hemma och väntar på att våra grannar har tvättat klart så det blir fritt fram till tvättmaskinerna. Lyssnar på den goa låten "Need you now" med Lady Antebellum gör jag också! Pontan är och golfar med Proppan så jag och Sigge är ensamma hemma och han löper amok här. Han är ungefär överallt och ingenstans mest hela tiden. Puh! :)

Igår var det ett annat "puh". Jag och Alex var nämligen i Ullared och jag har nog aldrig sett så mycket olika människor på ett och samma ställe. När vi kom på morgonen, runt åtta, var det redan kaos i affären, vi bara kollade på varandra och undrade var vi hamnat. Man kom knappt framåt, det var kö för att ta sig runt i affären, vilken grej! :) Förra lördagen sålde de för 24,5 miljoner kronor, inte illa pinkat på en dag va? Vi fick köpt en del, eller vad sägs om sådant som alltid går åt (tandborstar, rakgel, kuvert, skrivbok för listor, Cillitbang, ja you name it) plus en del andra saker! Jag var helt slut när vi kom hem. På kvällen stack jag, Pontus och Björn ut till Amundön för att fiska, eller jag för att rofyllt sitta och läsa en bra bok i solnedgången! Det blev mest en klipp-promenad a la adventure och det här med att sitta rofyllt var det inte tal om. Men men, bra motion att promenera på klippor i typ en timme. Solnedgången var i alla fall super! :)

Å förra helgen var det Dalarna med allt vad det innebar. Kort sagt: Intensivt! Roadtrip med Pontus och alla djur vi såg längs vägen, eller rättare sagt Pontus såg längs vägen. Jag är inte särskilt bra på det där. Lördagen var jag en kort stund på marknaden. Sen kalas hos farmor med mat, sång och frågesport a la Farmor (som jag och Pontus som knåpat ihop)! Söndag morgon en liten skogspromenad innan det var dags att packa bilen full för färd tillbaka till Götet. Björn och Leo åkte med oss hem och på nåt sätt hamnade jag i baksätet och var lekledare hela resan (när Leo inte sov vill säga). Men det är definitivt inget fel med att måla, kolla på Kossa Mu, ringa "Faffa" och sjunga Lilla Snigel (där Leo än så länge bara sjunger "akka dej" hela tiden) ungefär 2000 gånger i 50 mil... :) Det gör jag så gärna!

Ha nu en toppensöndag, här skall fortsättas med fixeriet!

PS. En annan sak, den här rosafärgade och fula bloggen kommer nu att gå i graven! Ledsamt? Njae, sådär va??? BYE BYE!