Första dagen i storstan

Här kommer första uppdateringen från andra sidan Atlanten. Flygresan gick bra, trots sardinburksvarning. Väl framme tog vi en taxi (utan Jamaica-chaffis) till Manhattan, värt varenda krona så att vi istället för att oroa oss var vi och all vår packning skulle ta vägen - hellre kunde njuta av det vi fick se på vägen.

Hotellet blev först en riktig chock, fruktansvärt skabbigt och trångt. Efter en stunds dividerande kom vi ändå på att vi inte är i New York för hotellets skull, utan för att vi enbart skall sova på hotellet och då kändes det mycket bättre. Såhär efter ett dygn i rummet (och helt utvilade) känns det helt ok, sängen är fräsch och receptionisten som ser ut som Borat är jättetrevlig.

Det bästa var imorse när vi frågade om en safety box till våra värdesaker. Alla som bott på hotell vet att safety-boxen brukar finnas monterad i garderoben men så var inte fallet här, här skulle boxen "komma upp på rummet". Det knackade senare på dörren och utanför står Greg - med ett skåp från ett omklädningsrum, ett fullskaligt omklädningsskåp! Så fort Greg lämnat rummet brister jag och vi skrattar hysteriskt. En sån syn, det var en utmaning att ens få in skåpet i vårt pyttelilla rum.

Idag har vi strosat omkring hela dagen, helt underbart! Vi startade med att promenera ett par kvarter från vårt hotell, vi bor väldigt mitt i så det är ett stort plus, bara två kvarter från Times Square. Vi fortsatte mot Brooklyn med metron där vi såg Manhattan från "the other side" plus hela Brooklyn centrum.

Efter att vi promenerat tillbaka till Manhattan via magnifika Brooklyn Bridge (och efter en kaffe på Starbucks) hamnade vi av en slump vid Ground Zero. Där omkring håller de nu på att bygga upp tre nya torn, vi såg hur det skall bli på en skiss inne på Memorial Center. Jag fick ett helt annat perspektiv på det tragiska när jag såg det i verkligheten, riktigt obehagligt och ledsamt.

Eftermiddagen spenderades mer eller mindre på Times Square, otroligt häftigt. Vi besökte en superstor Toy´s R Us med ett pariserhjul i mitten. Imponerande. Även Forever 21 fick sig ett besök, en rätt liten affär med "bara" 4 våningar. Trots att vi planerat att shoppingen får vänta till senare, kunde vi inte motstå frestelsen att gå in i vissa butiker och givetvis komma ut med påsar i händerna. Surprise :) Efter en liten shoppingstund drog vi till Planet Hollywood för att käka middag.

Dagen har varit underbar men nu är vi trötta! Dags att krypa ner i vårt lilla skyffe och sova gott inför morgondagens äventyr. Skriver mer imorgon, godnatt! :)