Söndagsmys

07:07 - "Faster, jag vill inte sova längre"! Ok, en stund läsning av Nicke Nyfiken gick an till en början men sen var det bara att kravla sig upp och koka ägg som en viss herre önskade till frukost. Trots att inga affärer var öppna och att vi saknade det mesta hemma, lyckades jag ändå skrapa ihop så vi kunde dricka juice, äta kokta ägg och scones - inte fy skam ändå. När jag gör scones gör jag dem enligt min gamla hemkunskapsbok! Jättegott och jättelätt! Ändå blir det så sällan...

Goda scones

4 ½ dl vetemjöl (alternativt 2 dl vetemjöl och 2 ½ dl grahamsmjöl)
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g smör
2 dl mjölk eller filmjök

1. Sätt ugnen på 250 grader
2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål
3. Finfördela smöret i mjölblandningen med fingertopparna
4. Tillsätt filmjölken (i mitt fall) och arbeta raskt samman degen med en träsked
5. Dela degen i 2 delar
6. Lägg delarna på en smörad plåt så att du med mjölad hand kan trycka ut dem till runda kakor (ca 1 ½ cm tjocka)
7. Skåra varje kaka i 4 delar och nagga med en gaffel
8. Grädda genast mitt i ugnen omkring 10 minuter
9. Ät med smör, ost, marmelad, skinka - ja det man gillar att ha på såklart!

Imorse lärde jag också Leo att ta kort på min kamera, vilket han tyckte var kul och resulterade i att jag nu har runt 60 kort av blandad kvalité på min kamera (de flesta med rätt dålig kvalité men ändå), mest på hans strumpor och Sigge!

 

 

Efter frukost kom Björn och vi tog oss ut till en bondgård i Tuve-trakten där vi kollade in hästar, ankor, kaniner, getter och grisar! Mysigt att komma ut på lite utflykt men va kallt det varit de här sista dagarna, trots att solen visat sig! Efter drygt en timme var det så kallt så vi åkte och köpte glass på Lejonet och Björnen (??!!)

 


Eftersom jag snart åker på en minisemester till Dalarna har jag en lång lista på saker som skall göras innan dess, bloggning står av någon anledning inte med på den listan. Detta innebär givetvis att jag borde ta tag i saker som faktiskt står på listan så jag blir klar någon gång och kan bocka av och känna mig "färdig". Drar ut på det lite genom att sitta här och skriva, snart tänker jag hela tiden. Snart! Varför inte nu??
 

Kommentarer

2012-04-02
Pappsen skriver:

Låter so en myshelg!

Riktigt bra kort tagna av lillemannen.

"Bocka av" !!!Tänkte du på ord-bildvitsen eller va de en slump att de blev så bra ?

Kramar

2012-04-02
Helena skriver:

Haha nej "bocka av" var inte genomtänkt, men sjukt kul nu när du skriver det :) Jag är rolig utan att ens veta om det :) Japp Leo lekte mer eller mindre paparazzi igår och tog som sagt massa bilder! Så söt, fick knappt tillbaka kameran! Kramar

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:



« Till Startsidan